Høsten er høysesong for våre reiser til Albir. Vi har samlet en del bilder fra aktiviteter så langt i høst og håper det kan inspirere dere til å delta i fellesskapet.

Tapas og Italiensk aften på Den Norske Bok-Cafen

Italiensk aften på Den Norske Bok-cafen i AlbirItaliensk aften på bok-cafen
Tapas på Den Norske Bok-cafen i AlbirTapas på bok-cafen

Utflukt til tempelkirken og Bodega Bocopa

Tempelkirken Maria MagdalenaTempelkirken Maria Magdalena
Bocopa bodega, guidet tur og prøvesmakingInformativt og velsmakende besøk på Bodega Bocopa

Feststemning på Bok-Cafen

Feststemning på Den Norske Bok-CafenFest på Bok-Cafen
Fest på Den Norske Bok-Cafen i AlbirFest på Bok-Cafen

Utflukt til Middelhavshagen

Middelhavshagen utlfluktUtflukt til Middelhavshagen
MiddelhavshagenUtflukt til Middelhavshagen

Boccia i Eucalyptusparken

Boccia hver onsdag
Boccia hver onsdag i AlbirBoccia hver onsdag

Kokkekurs på Bok-Cafen

Utflukt til VillajoyosaBesøk på Valor og mat på Le Cabañon
Valor sjokoladefabrikkValor sjokoladefabrikk

Utflukt til Bocairent

Utflukt til BocairentUtflukt til den historiske byen Bocairent 700 meter over havet
BocairentUtflukt til Bocairent

Hils på våre nye medarbeidere på Gran Canaria

Sarmed og Julie skal sammen drive kontoret i Puerto Rico. De ser fram til å ta i mot gjester og tilby aktiviteter og tjenester som byr på trygghet, trivsel, reiseglede og fellesskap!
Sarmed Saify og Julie Eilertsen, destinasjonsjefer på Gran Canaria Sarmed og Julie skal drive kontoret i Puerto Rico

Julie
Hei, hvem er du og hva gjør du?

Hei. Jeg heter Julie, er 32 år og jobber som destinasjonsleder på Gran Canaria. Jeg har bachelor i reiseliv og ledelse. Har tidligere jobbet i Via Travel/Egencia i Oslo, og service har alltid vært en del av min jobb. Jeg har også vært frivillig i Røde Kors besøks sentral for eldre.

Sarmed

Hei. Jeg heter Sarmed og er 29 år og jobber som destinasjonsleder på Gran Canaria. Jeg har permisjon fra konfliktrådet i Trondheim der jeg jobber som ungdomskoordinator. Jeg har Mastergrad i Idrettsvitenskap og er utdannet lektor. Jeg har også UEFA C- og B lisens som fotballtrener.

En gruppe som var over gjennomsnittet interessert i indianerkulturen i USA fikk med seg en unik reiseopplevelse i mai/juni 2016. For første gang arrangerte vi en tur der hovedtemaet var indianerkulturen i USA. Så vidt oss bekjent er det ingen andre turoperatører i Norge som arrangerer lignende turer.

Vi fikk bli kjent med flere indianere som var med oss på hele eller deler av turen. Buffalo Child var med på hele turen. Han er skuespiller, og har blant annet spilt i filmen Danser med ulver, med Kevin Costner i hovedrollen. Og så er han kompis med Tore «på sporet» Strømøy! Vi stiftet også bekjentskap med familien Yellowhawk i Sør-Dakota. Bestefar Gerald, sønnen Jim og barnebarna Steven og Robert. Alle sammen danset for oss da vi ankom hotellet i Rapid City, og Steven og Jim var med som lokale guider de neste to dagene.

Fra venstre: Steven Yellowhawk, Buffalo Child, Gerald Yellowhawk, Tore StrømøyFra venstre: Steven Yellowhawk, Buffalo Child, Gerald Yellowhawk, Tore Strømøy
Grand Canyon of YellowstoneGrand Canyon of Yellowstone er ikke så kjent som den store Grand Canyon i Arizona, men likefult veldig spektakulær natur. Fra venstre Tore Strømøy, Buffalo Child og reiseleder Erling Hansen.

Vi besøkte flere indianerresrevat, og ikke minst noen berømte slagmarker. I Pine Ridge-reservatet besøkte vi stedet for massakren ved Wounded Knee. I Crow – reservatet i Montana besøkte vi den berømte Little Bighorn Battlefield, der general Custer ble slått av indianerne. Vi besøkte også det mindre kjente Rosebud Battlefield. Vi fikk være med på seremonier, og noen fikk også anledning til å være med på en pipeseremoni (som på norsk ofte feilaktig kalles fredspipe).

Buffalo Child forteller om slaget ved Little Bighorn, der general Custer ble slått, og der han endte sitt liv.Buffalo Child forteller om slaget ved Little Bighorn, der general Custer ble slått, og der han endte sitt liv.
Renseselsseremoni i RosebudVi fikk være med på flere seremonier, blant annet som denne renselsesseremonien ved Rosebud Battlefield i Montana. Indianerne sitter alltid i ring, da er alle like.

En dag hadde vi en skikkelig «Tore på sporet»-opplevelse. Tore hadde for mange år siden en sak i Montana, og vi kjørte til den byen, som heter Big Timber. Der traff vi igjen noen av de som var med i TV-programmet, og besøkte den veldig norske kirken midt ute på prærien i Montana.

I Montana fikk vi være med på en «Tore på sporet»-dag. Her er Tore tilbake på gamle trakter, foran den veldig norske Melville Lutheran Church.I Montana fikk vi være med på en «Tore på sporet»-dag. Her er Tore tilbake på gamle trakter, foran den veldig norske Melville Lutheran Church.
Devils TowerVed Devil’s Tower i Wyoming. Indianerne har flere navn på det veldig spesielle fjellet, blant annet Bear Lodge.

Et av høydepunktene var Yellowstone nasjonalpark. Dette er verdens første nasjonalpark, og er kjent for sin varierende natur, varme kilder og geysirer, og ikke minst et rikt dyreliv. Vi fikk oppleve den majestetiske buffaloen både på nært hold der den spaserte på veien like foran bussen, og i store flokker. En av flokkene inneholdt flere hundre dyr, og vi kunne se for oss hvordan det var på prærien før de hvite kom, da det var store flokker med buffalo som var så viktig for indianerne.

I Yellowstone nasjonalpark er det mye buffalo.I Yellowstone nasjonalpark er det mye buffalo. Foto: Tore Strømøy
Old FaithfulYellowstone nasjonalparks mest besøkte attraksjon: Geysiren Old Faithful (gamle, trofaste) som har utblåsning hvert 90. minutt.

Vi besøkte også kjente landemerker som Mount Rushmore (med presidentene i fjellet), monumentet over indianerhøvdingen Crazy Horse, det meget spesielle fjellet Devil’s Tower (eller Bear Lodge som indianerne kaller det) og ikke minst storbyen Salt Lake City. Der fikk vi en omvisning på tempelplassen som er mormonerkirkens hovedsete.

Crazy Horse-monumentet. Slik det skal bli, og slik det ser ut i dag, nesten 70 år etter oppstartenCrazy Horse-monumentet. Slik det skal bli, og slik det ser ut i dag, nesten 70 år etter oppstarten
Mount RushmoreMount Rushmore og «presidentene i fjellet». Disse fire presidentene var sagt å være de viktigste i nasjonen historie da monumentet ble påbegynt på slutten av 1920-tallet. Fra venstre George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt og Abraham Lincoln.

Da vi la ut turen for salg, var det voldsomt stor interesse! Mange som ikke hadde anledning til å bli med i år, har spurt om det blir ny tur neste år. Og vi kan glede alle med at vi holder på å planlegge neste års tur! Så det blir ny tur! Les mer om turen som går 22.05.2017 - 04.06.2017 her. Takk for turen til alle dere hyggelige menneskene som var med på turen og var med å gjøre turen minneverdig! Erling Hansen, reiseleder

Astrid og Lars Bækken reiser med Solgruppen til Albir hvert år. De forteller hvordan de har det på langtidsferie i Albir og hvordan det er å komme tilbake år etter år.

I år har vi 10-årsjubileum! Totalt har vi vært 17 ganger i Albir med Solgruppen. De siste årene 3 ganger per år. Midtsommer er vi hjemme i Norge, men reiser ned på våren for å få en forsmak på sommeren og til høsten igjen for å forlenge den. Vi måtte avbestille en tur på grunn av alvorlig sykdom, men turen vi tok i mars var virkelig noe vi så frem imot og som var gulrota som gav nye krefter og bedre humør.

Vi dro sammen med venner og familie og hadde det helt topp. Astrid blomstret opp. Vi feiret bursdager på Bok-Cafe´n, fikk trygghet og oppfølging av Solgruppen og været var topp. Albir er godt tilrettelagt og med deilig klima som gjør at man kan være mer aktive enn hjemme i Norge. Vi er jo blitt eldre og har våre plager, men det tørre klimaet her gjør godt. Vi anbefaler på det varmeste våre venner til å bli med oss til vårt hjem i solen.

På Bok-Cafe´n treffer vi alltid likesinnede. De serverer både norsk og spansk mat og har ulike temakvelder. Vi har vært med på mange av utfluktene som arrangeres og som står på aktivitetsprogrammet som kommer hver uke. Astrid liker godt å sole seg, mens Lars er mer aktiv. Han liker å se på Rosenborgkamp og skisport på Bok-Cafe´n.

Vi føler en trygghet med vakttelefonen, som er tilgjengelig 24 timer i døgnet og at det er norsktalende lege der, om vi skulle trenge det. Fra gang til gang lagrer vi en bag med våre ting hos Solgruppen, så vi ikke behøver å reise frem og tilbake med det hver gang. Vi har også feriert med barn og barnebarn, og sitter igjen med flotte og varige minner i alle generasjoner.

Vi bruker pengene våre på å reise, og kose oss. Skaper minner og lever lengre på det til neste tur. «Å reise er å leve» er mottoet vårt.

Vi trives i Albir og føler oss trygge med Solgruppen.